HR-copywriting, welkom in de 21e eeuw!

Stelling: HRM draait uiteindelijk om vertrouwen en geloofwaardigheid. HR-copywriting kan dit ondersteunen met de kracht van woorden.



Efficiency vs Effectiviteit 
Op efficiency gerichte, state-of-the-art HR-processen hebben grote vooruitgang geboekt, terwijl HR-tekstschrijven is blijven steken in de vorige eeuw. Efficiency is wat de klokt slaat, maar hoe zit het met de effectiviteit van HR? HR teksten zijn vaak niet veel meer dan regels en instructies en, in het beste geval, informatief. Een tekst is pas effectief als zij geschreven is vanuit het perspectief van de ontvanger. Dus: geen beleidsmatige monoloog maar een uitnodigende dialoog en geen droge instructies maar boeiende informatie. Teksten moeten overtuigend en wervend zijn.

HR & Marketing
HR is als geen ander in staat om vertrouwen tussen medewerkers en werkgevers te ontwikkelen en dit proces te beïnvloeden. En dat kan met de kracht van woorden: HR-copywriting. Copywriting technieken zijn uitermate geschikt voor de ‘verkoop’ van HR-concepten, diensten, trainingsprogramma's, regelingen, vacatures, voorstellen, etcetera. En dat is logisch, want er zit een hoop marketing in HR en veel HR in marketing.
 
Tips
Enkele tips uit de diverse copywriting technieken die je kunt gebruiken voor effectieve HR-copy:

1. Persoonlijk
Probeer zo te schrijven dat iedere (potentiële) medewerker zich persoonlijk aangesproken voelt. 
 
2. Aandacht vasthouden 
Blijf de nieuwsgierigheid van de geachte lezer prikkelen door de opbouw van je verhaal, je woordkeuze en toonzetting. Probeer verrassend te blijven zonder te vervallen in flauwe (woord)grappen.
 
3. Lay-out
Denk na over de lay-out van je HR-teksten. Geen grote lappen tekst, maar liever overzichtelijke tekstblokken met duidelijke opsommingen en tussenkopjes.  Voor een webtekst geldt dit overigens nog veel sterker.

4
. Zet aan tot actie
Breng de lezer in beweging. Of het nu aan het begin, in het midden of aan het eind van je verhaal is: maak duidelijk hoe hij of zij  direct aan de slag kan met jouw verhaal. Vermeld  duidelijk waar je lezer meer informatie kan vinden, waar hij zich direct kan aanmelden of welk nummer zij kan bellen om de nieuwe HR-brochures te bestellen.
A call to action!
 

Meer weten over HR-copywriting? Neem gerust contact met me op: www.willemsenadvies.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten