The Power Of Dreams



Waarschijnlijk wel herkenbaar: je kijkt een film op een van de commerciële zenders en krijgt vervolgens frequent de gelegenheid om koffie te zetten en het toilet te bezoeken. Tot vervelens toe. 
Maar dan ga ik niet over klagen: wegzappen kan altijd.

Slogan
Waar ik me over verwonder is een ander aspect van dit reclamegeweld: de slogan van de sponsor. U weet wel. De sponsor die: ‘deze film (mede) mogelijk heeft gemaakt’. Afgezien van het feit dat dit natuurlijk niet klopt, is het vooral hun slogan die me regelmatig vol verbijstering achterlaat.

Honda
Voorbeeld? De slogan van Honda. Ik stel me de volgende scene voor: een gerenommeerd, internationaal reclamebureau uit The Big Apple heeft met een aantal concurrenten op het scherpst van de snede ‘gepitched’. Het is uiteindelijk gekozen om de slogan te gaan verzinnen. Maandenlang werken de slimste jongens en meisjes aan een totaalconcept.

The power of dreams
En dan is het zover, iedereen heeft het beste gegeven. Het elitekorps verlaat Reclamebureau Headquarters NY en vliegt de wereld over naar het land van de rijzende zon, naar Tokyo. Naar de executive board van Honda. Zij worden verwelkomd in een enorme zaal waar de board zetelt. Gespannen en vol verwachting zijn alle blikken gericht op het scherm. Tromgeroffel, de projector zoemt, zenuwachtig geslik, mondhoeken trekken strak, de presentatie start, de slogan verschijnt, letter voor letter: 
‘Honda, The Power of Dreams’. 

The power of nightmares
Een slogan als een songtitel van een suikerzoete ballad uit 1987. Schoudervullingen en windmachines. Blijkbaar zegt iemand ‘die daar over gaat’: prima idee, hadden we zelf niet kunnen bedenken, gaan we doen! Nog één keer, laat het tot u doordringen: ‘Honda, The Power of Dreams’. The Power of Slogan Nightmares. Juist.

Beste beslissers die over dit soort slogans gaan: u kunt me vinden op www.willemsenadvies.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten