Manga & Motivation

Soms kom je een auteur tegen die je een gevoel van jaloezie geeft, 
op een positieve manier. Een schrijver die onverwachte combinaties maakt en daarmee op een intelligente manier zijn punt. En nog vermakelijk ook. Ik denk dan: ‘waarom heb ik dat niet eerder bedacht!’, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het niets met timing te maken heeft. Al zou je me een jaar de tijd geven en een aantal hints in de goede richting: dan nog zou ik waarschijnlijk geen brug bouwen tussen managementliteratuur en Manga.

Daniel Pink
En dat is wat Daniel Pink nu juist wel doet. De ex-speechschrijver van Al Gore schreef in 2008 ‘The Adventures of Johnny Bunko: The Last Career Guide You'll Ever Need’. Zeer waarschijnlijk de eerste managementstrip ooit. Henry Mintzberg meets Bruce Lee? Zoiets. Maar dan toch weer anders. Een carrièregids die je bij blijft. En natuurlijk hoort daar een flitsende trailer bij. 



Drive
In 2009 komt hij vrolijk aanzetten met een nieuwe voltreffer: ‘Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us’. Wetenschappelijke onderzoeksresultaten over wat ons motiveert (en wat juist niet) versus de praktijk van alledag. Feiten tegenover folklore. TED (Technology, Entertainment, Design), een vierdaagse bijeenkomst die sinds 1984 jaarlijks gehouden wordt, nodigt hem uit voor een talk waarin hij zijn boek samenvat. 

TED
Als je een minuut of twintig over hebt, kijk er dan eens naar. Of naar de kortere animatie-versie (ja echt!). Inspirerende inhoud, inspirerende vorm. En datzelfde geldt voor TED. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten