Authentiek profileren

Profileren op basis van authenticiteit wordt steeds belangrijker. De identiteit van organisaties moet samenvallen met haar imago. Ken uzelf is het devies. 

Storytelling
Een authentiek profiel kan gevonden worden door het ontwikkelen van een eigen organisatieverhaal (Corporate Storytelling); bestaande verhalen van medewerkers, managers, klanten, leveranciers en andere stakeholders worden verzameld en omgevormd tot een aansprekend en waar-achtig verhaal met een kop en een staart. 

Antwoord op vragen
Een verhaal dat precies aangeeft waar je als organisatie voor staat, wat je kernwaarden zijn en waar je heen gaat. Het geeft antwoord op vragen als: waar kom je vandaan, wat zijn je successen en mislukkingen, wat waren bepalende veranderingen, wat maakt je authentiek en hoe zien (potentiĆ«le) medewerkers, bestuurders, klanten en leveranciers je? 

DNA
Een goed organisatieverhaal legt het DNA bloot en wordt graag doorverteld. Intern inspireert en enthousiasmeert het en zorgt het voor verbondenheid en betrokkenheid. Extern zorgt het voor herkenning, waardering en sympathie. Bedrijven met zo’n verhaal zijn doorgaans succesvoller, productiever, innovatiever en gewilder op de arbeidsmarkt. 

Uitgangspunt
Het organisatieverhaal als uitgangspunt voor HR communicatie in het algemeen en HR copywriting in het bijzonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten