Corporate Stories

Profileren op basis van authenticiteit wordt steeds belangrijker. De identiteit van organisaties moet samenvallen met haar imago; ken uzelf is het devies. Een authentiek profiel kan gevonden worden door het ontwikkelen van een organisatieverhaal: Corporate Storytelling. Bestaande verhalen van medewerkers, managers, klanten, leveranciers en andere stakeholders worden verzameld en omgevormd tot een aansprekend en waar-achtig verhaal met een kop en een staart. 

DNA
Een verhaal dat precies aangeeft waar je als organisatie voor staat, wat je kernwaarden zijn en waar je heen gaat. Het geeft antwoord op vragen als: waar kom je vandaan, wat zijn je successen en mislukkingen, wat waren bepalende veranderingen, wat maakt je authentiek en hoe zien (potentiĆ«le) medewerkers, bestuurders, klanten en leveranciers je? Een goed organisatieverhaal legt het DNA bloot en wordt graag doorverteld. 

Succesvoller
Intern inspireert en enthousiasmeert het en zorgt het voor verbondenheid en betrokkenheid. Extern zorgt het voor herkenning, waardering en sympathie. Bedrijven met zo’n verhaal zijn doorgaans succesvoller, productiever, innovatiever, gewilder op de arbeidsmarkt en geliefder bij klanten en consumenten. Het organisatieverhaal als uitgangspunt voor HR-communicatie in het algemeen en HR-copywriting in het bijzonder.

Johnnie Walker
Een voorbeeld van corporate storytelling is het verhaal van Johnnie Walker, verteld door de Schotse acteur Robert Carlyle. Inhoud, vormgeving, ritme en toonzetting vormen een fantastisch geheel.


Meer weten over Corporate Stories? Neem gerust contact met me op: 
www.willemsenadvies.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten