P&O voor het blok gezet

Interessant artikel in het aprilnummer van P&O Actueel over het einde van het Taylorisme. Het venijn zit in de staart van het verhaal en richt zich op de paradoxale positie van P&O binnen organisaties die nog zuchten onder de ban van Taylor:

‘P&O’ers zijn er om de menselijke waardigheid in organisaties te waarborgen, maar tegelijkertijd blijven ze deel uitmaken van een systeem dat dat per definitie niet is. Dat is sneu. Want meer dan de randen van het systeem opzoeken, kunnen ze niet, terwijl het hele systeem niet deugt. Echte vernieuwing vindt nooit plaats binnen het oude denkkader. Elke P&O’er moet voor zichzelf een keuze maken: kan ik binnen het systeem mijn ambities waarmaken of stap ik uit het systeem?’

HR wordt zo voor het filosofische, existentiële blok gezet. Kan HR, dat zijn bestaan dankt aan en onderdeel is van een verouderd systeem, datzelfde systeem van binnenuit vernieuwen? Een boeiende vraag, waarop ik voorlopig nog wel even blijf kauwen. Kauwt u met mij mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten